نرخ رشد اقتصادی برای ۵ سال آینده دلگرم کننده نیست

با بالاترین نرخ رشد جمعیت در منطقه، پاکستان در حال حاضر پنجمین کشور پرجمعیت جهان است

تارنمای دان

با بالاترین نرخ رشد جمعیت در منطقه، پاکستان در حال حاضر پنجمین کشور پرجمعیت جهان است، اما وضعیت رشد اقتصادی حداقل برای چهار تا پنج سال آینده، دلگرم کننده نیست.

در تحلیل مختصر منتشر شده توسط وزارت برنامه ریزی و توسعه از وضعیت جمعیت گفته شده است که پاکستان برای جذب نیروی کار در ۳۰ سال آینده پاکستان به ۷ تا ۸ درصد رشد سالانه اقتصادی نیاز دارد که مقدمات آن با همکاری شرکای توسعه بین المللی نهایی شده است. دکتر عارف علوی رئیس جمهور کشور در این باره می گوید که پاکستان برای مهار رشد جمعیت و رسیدگی به سایر موارد مانند بهداشت مادران و کودکان، سوء تغذیه و دیگر معضلات ناشی از آن، رویکرد چند جانبه ای ارائه داده است. وی می افزاید: این استراتژی شامل توانمندسازی زنان از طریق اشتغال اقتصادی و همچنین آگاهی از طریق ابزارهای ارتباط جمعی و درگیر کردن اقشار مختلف جامعه بویژه علماء می شود.

 این گزارش بیان می کند که عوامل سرمایه انسانی با درنظر گرفتن این رشد جمعیت کمکی نمی کند. نابرابری های ساختاری در فرصت های اجتماعی و اقتصادی مهاجرت جمعیت را شکل می دهد و بر نتایج جمعیت تأثیر می گذارد. در این گزارش، که براساس آمارهای جمعیتی و برخی از شاخص های اجتماعی و بهداشتی تنظیم شده، آمده است که  از سال ۲۰۰۸ میلادی پاکستان به عنوان کشوری با درآمد متوسط کم ​​​​در نظر گرفته شده است و سرانه تولید ناخالص داخلی آن به ۱۵۶۵ دلار می رسد که با کشورهای در حال توسعه کمتر مطابقت دارد. این گزارش حاکی است  که یک بررسی اخیر از وضعیت جمعیت در پاکستان سطح بالایی از رشد سالانه جمعیت را نشان می دهد که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ میلادی برابر با ۲.۴ درصد بوده است.

جمعیت بین سال های ۱۹۵۱ و ۲۰۱۷  شش برابر افزایش یافته و از  ۳۴ میلیون نفر به بیش از ۲۰۰ میلیون نفر رسیده است و انتظار می رود در سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲۶۳ میلیون نفر و در سال ۲۰۵۰ به ۳۸۳ میلیون نفر برسد، یعنی اگر اقدامات جدی برای توقف این رشد جمعیت انجام نشود؛ جمعیت بین سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۵۰  میلادی ۸۴ درصد افزایش خواهد یافت.

از حدود ۳۳ میلیون زوج متاهل در سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۸.۹ میلیون نفر از روش های مدرن ضد بارداری  استفاده کرده اند و ۴.۹ میلیون نفر از آنها این روش ها را در فقط در طول سال گذشته دریافت کرده اند و این امر  نشان می دهد که اثرات خدمات بسیار کم است و  ۱۵ درصد از خدمات در سال مذکور مورد استفاده قرار گرفت.

این حاکی از پیشرفت کمی در تنظیم خانواده است که برای سلامت و بقای مادر، نوزاد و کودکان خردسال ضروری است. و به همراه آن بر نقش فعال زنان، آموزش و نیروی انسانی کار و محیط و سطح زندگی تاثیر می گذارد. هرچند که در برخی زمینه های بهداشت جنسی و تولید مثل پیشرفت قابل ذکری بدست آمده است.

این گزارش همچنین بیان می دارد که پاکستان نه تنها از رشد اقتصادی پایین رنج می برد بلکه  با مشکلاتی چون  توزیع ناعادلانه فرصت ها، تحصیلات، اشتغال و درآمد نیز مواجه است. این موضوع به ویژه در مورد جمعیت زنان واضح است. مشخصات اقتصادی کشور نشان می دهد که رشد اقتصادی اساسا ناشی از مصرف است، که فرصت های شغلی کافی برای افراد با مهارت متوسط ​​و بالا ایجاد نمی کند و محرومیت اجتماعی از طریق ویژگی های مختلف بسیار شیوع دارد. به نظر می رسد که این موضوع ریشه  فرهنگی داشته و در اختلاف سطح اقتصاد اقشار مختلف جامعه منعکس می گردد. در عین حال، اگرچه میزان مشارکت در نیروی کار زنان از ۱۳.۷ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۲۰.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است، اما هنوز بسیار پایین می باشد. وضعیت زنان همچنان یک مسئله چالش برانگیز است و سلامت و بقای زنان این کشور از نظر شاخص هایی مانند دسترسی به آموزش و مشارکت اقتصادی و فرصت های برابر در سطح جهان بسیار پایین می باشد. این کاهش در بالاترین میزان خود قرار دارد و فقط ۱۵ درصد از کودکان رژیم غذایی قابل قبولی را مصرف می کنند.

پاکستان در مقایسه با هند، بنگلادش و سریلانکا بیشترین سهم جمعیتی را دارد که به دلیل فقر با مشکل غذایی مواجه می باشند. در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۴ درصد از جمعیت پاکستان غذای کافی برای تأمین نیازهای انرژی غذایی خود نداشتند. تجزیه و تحلیل وضعیت جمعیت نشان می دهد که بحث در مورد نابرابری و فقر نباید به درآمد محدود شود. همچنین باید دسترسی به بهداشت، آموزش و غلبه بر معضل بیکاری نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد. پاکستان دارای یک بخش صنعتی و تولیدی نسبتا ضعیف است و ظرفیت کمی در جذب افراد تازه وارد به مشاغل مناسب دارد و وضعیت در بخش خدمات هم تفاوت چندانی ندارد. اسد عمر وزیر برنامه ریزی می گوید که کنترل جمعیت در پاکستان باید تسریع می شد. به همین دلیل پاکستان به پنجمین کشور پرجمعیت جهان و دارای بالاترین نرخ رشد جمعیت تبدیل شده است. وی می گوید که دولت متعهد است که با استفاده از منابع خود برای کاهش نرخ رشد جمعیت برای سلامت مادران، کودکان و خانواده ها و همچنین برای رفاه کشور اقدام نماید.

کد خبر 5930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =